Music concerts, Argentinian tango, Stories, activities
Vincent Morelle &
Dansers
Leraars
Choreografen Argentijnse Tango
Vincent en Maryline gelden in België en over heel Europa als een legendarisch danskoppel binnen de evolutie van de Argentijnse tango. “Magnetische aantrekkingskracht, creativiteit, muzikaliteit, complete overgave aan de improvisatie... inspirerend” zijn enkele begrippen, die voor de omschrijving van hun werk worden gebruikt.
Het samenwerkingsverband tussen Vincent en Maryline begon in 1997. Zij is een klassiek geschoolde danseres, hij daarentegen gymnast van opleiding. Zij ontdekte de tango begin jaren 90, toen hij in België opkwam. Bij hem gebeurde dit iets later. Al bij hun eerste passen ontdekten ze beiden hun onvoorwaardelijke passie voor deze
dans, met als gevolg dat ze duizenden kilometers reisden om les te volgen en bij andere dansers inspiratie op te doen. Even later besloten ze om hun leven te wijden aan deze discipline.
Begeesterd door zowel de traditionele als de meeste experimentele invloeden en strekkingen ontwikkelden ze hun eigen synthese en maakten ze al snel furore op internationale Argentijnse tangoevenementen met hun persoonlijke en unieke stijl. Het is een extreem danskoppel met een voorkeur voor het variëren van de amplitude, de breedte en de ruimte door middel van intimiteit, trage bewegingen en stilte – om van rust naar explosie te gaan en weer terug ... De overgave aan de improvisatie en het 'luisteren’ naar de andere nemen een centrale plaats in hun werk in.
Londen, Parijs, Zürich, Amsterdam, Oslo, Stockholm, Kopenhagen, Bologna, Palermo, Barcelona, Moskou... Hun bijdrage aan de ontwikkeling van de Europese tango is te danken aan hun stages en masterclasses in alle steden waar deze discipline op hoog niveau wordt beoefend, hun vorming van talrijke inmiddels professionele dansers en hun deelname aan festivals, voorstellingen en concerten van orkesten.
In 1997 stichten ze het in Brussel gevestigde culturele centrum 'l’Argonne’ dat wegens zijn talrijke internationale tanguera-ontmoetingen door een grote groep dansers als legendarisch wordt beschouwd.
In 2005 zijn ze, in hun hoedanigheid van dansers en choreografen, samen met regisseur Lorent Wanson betrokken bij de creatie van Astor Piazzolla’s operita Maria de Buenos Aires, een productie van Manège de Mons. Deze productie werd op alle toonaangevende podia van de Franstalige gemeenschap (Théâtre National in Brussel, Théâtre Royal in Mons, Théâtre de la Place in Luik enz.) opgevoerd.
In 2006 huldigen ze met ‘Cellule 133a’ een nieuwe tangotempel te Brussel in, die nog altijd enorm actief is.
In 2011, terwijl Vincent bezig was met het schrijven van 'Terra Tango', nam Maryline als danseres- choreografe deel aan de productie 'Errance en Retour' van het Franse gezelschap ‘Le regard se pose’ o.l.v. regisseur Jérémy Braitbart. Terra Tango werd in 2012 door Gent Festival van Vlaanderen voorgesteld in de Capitole van Gent. Vincent danste er met Maryline en 6 andere dansers in mee op muziek gespeeld door het Soltango kwartet.
De “Nieuwe Argonne” wordt in 2013 geopend door Vincent en Isaline Claeys met de steun van Marcelle Morelle, Xavier Delay en Maryline. Maar die moest al vrij snel sluiten om de plaats te maken voor den, de echte -Argonne III.
In 2014 nam Maryline als danseres deel aan de productie 'Hip Hop versus Tango',o.l.v. regisseur Milan Emmanuel. Een "battle" tussen een duo van Hip Hop dansers, de "Happy Brothers", en een koppel van tangodansers, Andrès Surra Rodriguez en zij. Dit spectakel werd in diverse straatfestivals voorgesteld.
“Vincent geldt als explosief – hij houdt van chaos en verliest zich soms in het oneindig grote. Maryline stimuleert deze explosiviteit, vormt ze en laat zich vaak absorberen door het oneindig kleine...Deze tegenstelling leidt precies tot evenwicht en weeft de draden waarmee beide met elkaar verbonden zijn tijdens hun overgave aan hun betoverende dans in vrije val...”